Monday, December 11, 2006

Gi noen ei geit til jul


Jula har fanget oss i år igjen. Hvertfall julas mas. Vet det kan høres klisje ut «Åhh, jula blir bare mer og mer mas», men for meg handler det om at jula har blitt en trist tid. Brutte familieforhold, gavemas og overfylte kjøleskap. Jeg gleder meg ikke noe spesielt til jula. Og ikke nok med det: Som journalist Øyvind Woie skriver i dagens VL: «Med et stod kringkastingssjef Bernander foran oss og sa: Frykt ikke. Se, jeg forkynner dere en stor glede, en glede som vil favne hele folket. I dag er det født dere en konfesjonsfri julekalender». Det er trist.

Og det med den geita: gå inn på www.gaversomforandrerverden.no. Der kan man kjøpe julegaver til hverandre. Så er det de som faktisk trenger det mest som får SELVE gaven. Altså de som ikke har mat, rent vann (som vi forøvrig sløser med uten å tenke over det en gang) og de fattige. Hvis det er noen som leser dette innlegget – som hadde tenkt å kjøpe gave til oss (og som lurer på hva vi ønsker oss) - så er det altså en geit eller noen kyllinger eller noe annet fra Kirkens Nødhjelps gavesekk. Det er litt kvalmende at vi nordmenn vrir oss i oppfinnsomhet hvert eneste år for vi bare måå jo finne ut hva VI ønsker OSS! Hva VI trenger! Noe kan vi da bytte ut....hmm, TVn, kameraet, Playstationen....

Vel, jeg får bare si til deg, Jesus (jeg regner med at du leser denne bloggen): Du er Underfull Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far og Fredsfyrste. For meg er det den eneste grunnen til å feire jula.

V

Wednesday, November 15, 2006

Her var vi!!


Sagrada Familia i Barcelona.
Vi hadde en fin tur med mye program, mat og folk! Barcelona var en spektakulær by som jeg gjerne vil reise tilbake til! Her er litt fakta om Basilikaen (som det så rart heter...):

Byggingen av tempelet begynte i 1882. Et år senere ble Antoni Gaudí utnevnt som prosjektleder. Han endret den opprinnelige konstruksjonen og begynte å bygge templet etter sine egne planer. Dette ble hans livsverk og han arbeidet med basilikaen frem til sin død i 1926. Den uferdige basilikaen ble delvis ødelagt under den spanske borgerkrigen. De ødelagte delene ble senere restaurert og byggingen fortsatte. Konstruksjonen av basilikaen pågår fortsatt etter Gaudís skisser. En del av løsningene som har blitt valgt etter Gaudís død, har vært omdiskuterte.

Basilikaen skal ha 12 klokketårn som er omlag 100 meter høye, hver dedikert til en av de 12 apostlene. I 2005 er 8 av disse tårnene bygget. I senter av basilikaen er det planlagt en 170 meter høy senterdom til ære for Jesus Kristus, et 125 meter høyt tårn til ære for jomfru Maria samt tårn til ære for de fire evangelistene.

WOW!!

Tuesday, November 07, 2006

OK!


Nå innser jeg at det har gått litt for lang tid uten at jeg har skrevet noe nytt her, til at jeg kan kalle meg en ordentlig blogger, men men... Det har bare vært så mye i det siste at jeg rett og slett ikke har hatt overskudd! Men – her er jeg og er i live (hvis noen lurte på det). Og når jeg først er her vil jeg gjerne skrive noen ord om nesespray. Denne vidunderlige oppfinnelsen. En deilig flush inn i hvert nesebor. En liten flaske som åpner alle sanser. Lukt og smak kommer tilbake og tilværelsen blir komplett. Men dette lille sprutet er altså ikke bra over tid. Jeg lurer rett og slett på om jeg må på avvenning. Jeg har – i det siste - blitt svært tett i min nese på kveldstid og har måttet ty til den lille flasken. Jeg tenker nå å trappe ned min daglige dose, for så å radikalt kutte det helt ut.
Men du og du så vanskelig det er.

V

Monday, October 02, 2006

På tide...


...å skrive litt.
Jeg har mye (veldig mye) å takke for i livet. Blant annet helgen som nettopp har vært. Ikke det at det var noe VEELDIG spesielt med den. Bare tenker på å huske på å være takknemlig. Fredagens REFILL var kjempefint. Utfordrende tale, god lovsang og koselig i Cafilius! Lørdagen høljet regnet ned over Tomtegata, mens jeg var inne og dullet med litt ting. Fikk besøk av noen jenter til Tupperware-party og fokuset ble fort rettet mot plastikken! Mye fint! Lite plass! Jeg ønsker vel egentlig ikke å være med å bidra til bruk-og-kast-kulturen, så jeg skal ikke kaste noe, men bare FÅ plass!! På kvelden syklet jeg i pøsregnet til min mamma og fikk spise middag med sistnevnte og Kirsti (Tupperwaredama/god venninne av mamma). Koselig! Søndagen gikk med til å jobbe (og da var det jo selvfølgelig strålende solskinn over Oslo...). Så dro jeg hjem og spiste noen pizzarester. JA, dette vitner vel om at jeg er alene (også denne helgen). Men jeg har noen gode venner som inviterer storfamilien (meg og et medlem til) til fårikål i dag! Så kommer min disippelvenn hjem i natt.

JA, jeg har mye å takke for! All ære til Herren!!

Thursday, September 21, 2006

Alenetid...

er bra! Det har de to disiplene merket. Ikke det at det alltid er så gøy å være fra hverandre i mange dager. Vi merker at vi savner hverandre og hvor glad vi er i hverandre og det er vi SÅ takknemlige for! Det er sikkert nok av ektepar som bare synes det er deilig og befriende å reise vekk hjemmefra. Jeg skal ikke bli for sukkersøt og klissete for jeg minner om tittelen på dette innlegget: alenetid er bra! I går var det bare meg – alene hjemme. Jeg lagde wok (noe som Pål ikke er så glad i), jeg så på fotballkamp, dokumentar og travelchannel, og til slutt satt jeg på Thomas Dybdahls nye plate (som jeg fikk i posten i går) og malte ferdig bildet mitt! JA, jeg koste meg! Min disippelvennn er i Hamburg og jobber, bor på hotell og spiser biff!

Gleder meg til å se deg igjen, kjære disippelvenn!
HUSK: Uendelig, ubeskrivelig er din majestet, en konge som led for de skyldige! Vi ærer deg!

Thursday, September 14, 2006

«Jeg vil leve av deg»...


...hører jeg inn i ørene mine fra iPoden min. Jeg sitter på jobb og hører på denne lovsangen. Ikke leve av mannen min, mamma, pappa, søsken eller andre nære. Leve AV Jesus. Ikke bare være søndagskompis eller en jeg tyr til når alt er på bånn. Ikke leve bare for, men AV Jesus.
Han puster liv i meg. Han gir meg føde så jeg kan være mett. Han gir meg de pengene jeg trenger. Han tar vare på ekteskapet mitt. Han minner meg på å ringe en venninne som trenger det. Han hopper i sofaen sammen med meg når jeg er glad. Han gir glede som varer. Noe ikke mennesker eller penger kan gi. Jeg ønsker å leve AV Jesus og ha han på førsteplass i livet mitt.
Håper jeg får se deg som leser dette – på den plassen jeg gleder meg aller mest til å være: hjemme hos han som har skapt meg!

Thursday, September 07, 2006

Hei og hå!


Dette har vært en travel uke: mandag hadde styret i Acta styremøte for siste gang! Det var veldig koselig, med boller, prat og kakao med krem!! Dere som var der (dere vet hvem dere er) - dere er så bra! Guds barn!
Jeg hadde forbredt meg på en supertravel tirsdag med hundre Tupperware-damer i Cafilius, vi så ca. 5 damer og måtte hive 13 (!!!!!!) kanner med kaffe rett i vasken. Jaja... Sier ikke mer.
Onsdag var det landskamp og sjokoladekake hos en kamerat og i dag (torsdag) har vi vært på Emmaus og hatt en kjempekoselig kveld i Cafilius (sjekk forresten cafilius.blogspot.com). Det var ca 20-25 innom og god stemning! Snart er det lørdag. Før det skal jeg rekke gjennom en travel fredag på jobb, barnebursdag med 17 jenter og middagsbesøk... Jøje meg for et liv! Det veksler mellom altfor-mye-å-gjøre-stress-lei-sliten og glad-velsignet-fornøyd-VELSIGNET... Det heller mest mot det siste og det er jeg glad for!
Det går noe voldsomt mot høst, så jeg fornekter det ved å legge ved et sommerbilde (fra bryllupsreisen vår i fjor)!

V

Tuesday, August 29, 2006

Cafilius-bloggen lever!


Sjekk ut www.cafilius.blogspot.com

Monday, August 28, 2006

Helgen er over...

...og ny uke er i gang!
På fredag var vi på StandUp-festivalen og lo godt sammen med Anders og Bjørn. På vei dit fikk vi en fin lovsangsopplevelse på plassen foran Stortinget: JesusChurch hadde rigget opp og sang lovsanger og fortalte folk som stoppet om den nye «Sunday Celebration». Veldig fint.
Mye av lørdagen gikk med til å renske kjelleren for ting vi ikke trenger. Det ble hvertfall LITT mindre og ryddigere, som jo var målet vårt. (Mens jeg skiver dette tenker jeg: herlighet så lite interessant for andre folk å lese om; kjelleren vår, liksom...).
På søndag spiste vi på kinarestaurant og var på fotballkamp på Åråsen.

Vel, denne uken blir litt borte i min kveldsvaktjobbing, ellers er det jo smågrupper på torsdag og Refill på fredag! Velkommen!

Friday, August 25, 2006

Jippijai!

Det er helg og selv om regnet spruter ned i hovedstaden er jeg glad og fornøyd. Det var en koselig kveld i Cafilius i går (16-17 stk som kom). Koselig caféstemning med spill, skravling og biljard. (Og god kakao).
I dag skal vi fortsette og smile, for vi (med noen venner) skal nemlig på Latter og Stand Up-Festivalen! Kjenner jeg har litt forventninger til dette...
I morgen blir den store ryddedagen, for vi skal nemlig rydde (og kaste) i kjelleren vår. Vi har rett og slett alt for mange saker og ting...
Søndag er det slappe av og fotballkamp som står på programmet.

Så har jeg forresten også fått enda et vikariat som varer til februar.

Så, kan ikke klage.

Ha en velsignet helg, du som leser dette.

V

Monday, August 21, 2006

Ny uke!

Det har være en fin og innholdsrik helg for oss som startet med Refill på fredag. Det var vel 20-25 som kom og det ble en koselig kveld. Lørdagen gikk med til jobbing (Pål) og jeg vasket leiligheten. På kvelden gikk ekteparet Normann ned i Påls «Hula» og så Start-Lillestrøm. Etter dette tuslet vi oss inn til Lillestrøm og så «Miami Vice» på kino (en ordentlig «cool» actionfilm...». Søndagen var fin: sove lenge, spise frokost og så dro vi på G2. Fint, fint! Etter dette brukte vi resten av kvelden på våre gode venner Silje, Bjørn Harald og Anders. Vi så en god film (Så som i himmelen) og spiste en god gulerotkake!!

Nå er jeg klar for en ny uke som er passe fylt opp. Til dere som leser dette: Jeg ønsker dere en velsignet uke!

V

Sunday, August 13, 2006

Et par bilder fra prekestolen..

Jeg ålte meg ut på kanten

Snart frisk

Ja, nå har jeg vært syk i noen dager og i tillegg smittet Pål. Men nå nærmer vi oss friske igjen, heldigvis. Blir deilig å sette igang ordentlig med jobb og sånn. Er spent på hvordan høsten blir seende ut! På torsdag (17.aug) er Cafilius åpen igjen og dagen etter braker det løs med REFILL! Gleder meg til å begynne igjen og få litt fast refill av Jesus i et fellesskap. Det blir nok bra med ting å gjøre i høst. For Pål sin del blir det en del jobbing og overtid i høstmånedene og jeg håper det blir det på meg og. Stoler 100 % på at Gud har en plan for meg og jobb og alt sånt styr.

Uansett: Gud er kul og han skal og vil være 1.plass i livet mitt!!

Thursday, August 03, 2006

Det er vel på sin plass

...å skrive litt igjen. Ferien er over, forkjølelsen har tatt godt fatt i meg og tilbake på jobb. Det hørtes jo veldig dystert ut. Jeg er faktisk heldig å ha en jobb som jeg gleder meg å gå til etter en deilig ferie.

Ferien har vært innholdsrik:
• Tre bryllup (skal i det fjerde nå til helgen)
• Skjærgårds i telt
• Oase i telt
• Knattholmen i bil (!)
• Sandefjord på hotell
• Stavanger i hus
• Prekestolen med barn (!!)
• Så, noen få dager hjemme

Dette er vår ferie i korte trekk.
Ser fram til en ny høst (oj, det hørtes veldig bibelsk ut). Tror nok den skal bli bra.
Men nå må jeg nok ned i Mediehuset Vårt Lands kantine og kaste meg over restene...

V

Monday, July 17, 2006

Jeg sier bare WOW!

Vi kom hjem fra TenOase i går og er litt satt ut begge to av alt vi har opplevd. Jeg har lært så mye om Gud, meg selv, bønn og sånn! JA, dette er noe vi har lyst til å fortsette med!

FAKTA: Oase er slutt, livet er litt kjipt (på grunn av det, altså). Hva skal vi gjøre nå, liksom?? SANNHET: Gud er den samme her hjemme i Tomtegata, og han er i meg like mye nå (liten jente, stor gud)!

Takk Gud for noen fantastiske dager vi har hatt!!!

Tuesday, July 04, 2006

Ferien tar over...

Nå er det bare en liten arbeidsdag igjen før vi setter oss i bilen og durer mot Risøya. Der skal vi altså være i to netter og jeg tror det skal bli ganske allright. Vi skal altså ikke leve teltlivet sånn SKIKKELIG ut, for vi skal nemlig kjøpe alle middager i matteltet. Dette setter jeg stor pris på. Altså, det er sjarm med campingmat, det er bare så himla kjedelig å vaske opp etter måltidet er fortært.
Nei, det skal bli godt med en ekte Skjærgårds-pita!

Sunday, July 02, 2006

søndag-sol-sorg

Jeg ser på sola som skinner UTE!! Jeg sitter altså INNE og jobber i dag, noe som er veldig, VELDIG kjipt siden det er så fint være og jeg helst, aller helst vil ligge ute å sole med med boka mi og radioen i bakgrunnen. Men her sitter jeg altså, og har akkurat trøstet meg med en latte og cornetti. Jeg skal altså jobbe til 19.00, så det betyr at når jeg kommer hjem er sola akkurat forsvunnet bak huset vårt.
Jaja, får håpe varmen fortsatt er der og grillen er varm.
Sånn ellers gleder jeg meg til å få besøk av min storesøster med familie i morgen.

Haveagoodday.

Friday, June 30, 2006

hvit veranda

Ja, nå begynner den å bli ferdig! Jeg er oppriktig stolt av å ha en mann som liksom bare bygger en veranda og maler den. Han får det gjort, liksom. Det er ikke sånn at det tar månedsvis, matrialer ut over alt og aldri blir ferdig... Nei! En hyllest fra meg til deg, Pål: Du er flink-pink-rink (tre rim betyr VELDIG bra!!!)
Nå er det snart ferie for min del også og det skal bli godt! Jeg teller timer nå...
Ferieplanene våre ser slik ut:
• SMM i et par dager
• Bryllup I
• TenOase med Acta Skk
• Bryllup II
• Så drar vi et eller annet sted...
• Bryllup III

Dette blir nok en fin ferie! Tips med gode reisemål (både i- og utenfor landets grenser) mottas med stor takk, men ingen klem. Takk for holde.

Wednesday, June 28, 2006

I går

stod vi sammen med to gode venner i duskregn og hørte på diverse artister som feiret COOPs 100års-dag i Oslo. Først ut var Idol-Tone (hun fra i fjor, vet du...) og jeg må si det at det var rett og slett kjedelig. Hun holdt sin lille minikonsert med sine to BALLADER (uff, uff).
MEN SÅ, etter ca 40 minutters lydprøve fikk vi nyte Marit Larsens vevre stemme med fullt band! Og dette var en riktig høydare! Kvelden med våre to venner var fin, avslappende og variert, med middag på Hard Rock, konsert og kaffe på Apoteket! Regnet merket vi hvertfall ikke noe til!